Marcello Gigante, skladatel mezi neapolskými písněmi a italskými westerny / Marcello Gigante, il compositore tra le canzoni napoletane e i western italiani

                      Marcello Gigante: Elektrické křeslo. / Sedia elettrica (1969).

Někteří italští skladatelé filmové hudby působili sice ve filmovém průmyslu a krátce a jejich tvorba není tak bohatá jako u jiných autorů, ale představují pevnou součást populární kultury 60. a 70. let 20. století. Patří mezi ně také skladatel, dirigent a aranžér Marcello Gigante (1910-2002), jehož jméno se apriori objevovalo ve spojení s některými populárním žánry. Vedle hororů, thrillerů, detektivek, kriminálních a dobrodružných snímků se nejvíce vyskytuje jeho hudba v italských westernech. Právě tento žánr, který dominuje v autorově filmografii, umožnil skladateli pracovat s širokým spektrem instrumentačních technik i hudebních nástrojů.

Přestože některé Giganteho filmové skladby a písně vycházely v 60. letech na singlech, autorova kompletní hudba z filmů začala být vydávána v podobě soundtracků až mnohem později po roce 2009. Gigante je rovněž skladatelem a aranžérem mnoha lidových neapolských písní, pop songů nebo jazzových kompozic, které vycházely v letech 1952 až 1989 na singlech a LP vinylech. Všechny tyto tvůrčí zkušenosti zužitkoval autor ve své hudbě k různým populárním žánrům italské kinematografie, mezi nimiž patřily k nejznámějším a hudebně nejvydávanějším albům westerny s rytmickými motivy a písněmi.

Marcello Gigante byl jedním z těch italských skladatelů, kteří začali komponovat hudbu k novému modelu italského westernu první poloviny 60. let. V tomto období složil například hudbu ke snímku Poslední puška (Jim il primo, 1964) Sergia Bergonzelliho, jehož ústřední píseň nazpíval amerických folkový zpěvák Peter Tevis spolupracující také s Enniem Morriconem. V jiných westernech jako Třicet winchestrovek pro El Diablo (Trenta Winchester per El Diablo, 1965) Gianfranca Baldanella rozvinul skladatel rozmanitá instrumentální témata se sólovými výstupy pro trubku a doprovázené strunnými a nástroji a perkusemi.

              Marcello Gigante: Kainovo sémě. / Il seme di Caino (1972).

Anche se alcuni compositori italiani di musica da film siano stati attivi nell’industria cinematografica e per un breve periodo, e la loro opera non sia così ricca come quella di altri autori, essi rappresentano una parte solida della cultura popolare degli anni Sessanta e Settanta. Tra questi figura anche il compositore, direttore d’orchestra e arrangiatore Marcello Gigante (1910-2002), il cui nome appariva a priori in relazione ad alcuni generi popolari. Oltre a film horror, thriller, polizieschi, gialli e d’avventura, la sua musica si trova più spesso nei western italiani. Questo genere, che domina la filmografia dell’autore, ha permesso al compositore di lavorare con un’ampia gamma di tecniche di strumentazione e strumenti musicali.

Sebbene alcune delle composizioni cinematografiche e delle canzoni di Gigante siano state pubblicate come singoli negli anni ’60, la musica completa dei film dell’autore ha cominciato ad essere pubblicata sotto forma di colonne sonore solo molto più tardi, dopo il 2009. Gigante è anche compositore e arrangiatore di molte canzoni popolari napoletane, canzoni pop o composizioni jazz, pubblicate tra il 1952 e il 1989 su singoli e LP vinili. L’autore ha utilizzato tutte queste esperienze creative nella sua musica per vari generi popolari del cinema italiano, tra cui i western con motivi ritmici e canzoni sono stati tra gli album più famosi e musicalmente pubblicati.

Marcello Gigante è stato uno di quei compositori italiani che iniziarono a comporre musica per il nuovo modello del western italiano della prima metà degli anni Sessanta. In questo periodo, ad esempio, compone le musiche per il film Jim il primo (1964) di Sergio Bergonzelli, la cui sigla è interpretata dal cantante folk americano Peter Tevis, che collaborava all‘epoca anche di Ennio Morricone. In altri western come Trenta Winchester per El Diablo (1965) di Gianfranco Baldanello, il compositore ha sviluppato diversi temi strumentali con uscite di tromba solista accompagnate da archi, strumenti e percussioni.

 Marcello Gigante: 30 winchestrovek pro El Diablo. / Trenta Winchester per El Diablo (1965).


Oblíbené příspěvky