Nocturno, filmový časopis o populárních žánrech / Nocturno, la rivista cinematografica sui generi popolari

Zdroj / Fonte: Nocturno.

Již v průběhu 80. let 20. století procházely populární žánry v Itálii rehabilitací a přehodnocováním estetických předsudků militantní marxistické nebo katolické kritiky. K většímu začleňování napínavé a zábavné podívané italské kinematografie pro široké publikum docházelo až v první polovině následujících 90. let. Jednu z klíčových rolí tohoto kulturního procesu sehrálo filmové periodikum Nocturno, které založili v Miláně v roce 1994 publicisté Davide Pulici (*1964) a Manlio Gomarasca (*1972). Tento měsíčník byl již do počátku pojatý jako populární čtení pro fanoušky, sběratele a vyznavače populárních žánrů jak italského filmu, tak i jiných národních kinematografií.

Mnohá vydání časopisu se zaměřují na speciální čísla věnovaná osobnostem režisérů, scenáristů, herců a jiných tvůrců populárních žánrů nebo se v širším kontextu věnuji jednotlivým populárním žánrům. Ačkoliv periodikum zahrnuje rozmanitá domácí i světová témata, nejčastěji se zde objevují příspěvky o různých italských kultovních režisérech (Sergio Corbucci, Lucio Fulci, Aldo Lado, Umberto Lenzi, Enzo G. Castellari, Sergio Martino, Fernando Di Leo, Ruggero Deodato, Joe D’Amato). S mnohými italskými filmaři zde vycházely a vycházejí rozhovory a někteří z nich sami přispívali do časopisu různými vzpomínkami, postřehy, poznámkami nebo glosami.

V průběhu dlouhých let se v periodiku vytvořil široký okruh stálých i externích přispěvatelů a psali zde také známí italští filmoví historici a publicisté jako Roberto Poppi, Marco Giusti, Stefano Della Casa, Antonio Bruschini, Gaetano Mistretta, Alberto Pezzotta, Gianluca Castoldi, Mauro Gervasini a mnozí další. Nocturno se postupem času stalo kultovní a čtenáři a fanoušky velmi vyhledávaným periodikem, v němž zájemci o populární žánry nacházejí svá oblíbená témata. Z hlediska filmové historie jsou cenné zejména dlouhé a zasvěcené rozhovory s osobnostmi italské populární kinematografie i texty samotných filmařů, kteří popisují své vlastní pracovní i osobní zkušenosti ve filmovém průmyslu.

Zdroj / Fonte: Nocturno.

Già negli anni Ottanta i generi popolari in Italia erano sottoposti a una fase di riabilitazione e rivalutazione dei pregiudizi estetici della critica militante marxista o cattolica. Fu solo nella prima metà dei successivi anni Novanta che lo spettacolo di tensione e divertente del cinema italiano venne presentato a un pubblico più vasto. Uno dei ruoli chiave in questo processo culturale è stato svolto dalla rivista cinematografica Nocturno, fondata a Milano nel 1994 dai pubblicisti Davide Pulici (*1964) e Manlio Gomarasca (*1972). Fin dall’inizio, questa rivista mensile è stata concepita come una lettura popolare per i fan, i collezionisti e gli appassionati dei generi popolari sia del cinema italiano che di quella nazionale.

Molte edizioni della rivista si concentrano su numeri speciali dedicati alle personalità di registi, sceneggiatori, attori e altri cineasti di generi popolari, o in un contesto più ampio, si occupano di singoli generi popolari. Sebbene il periodico copra una varietà di argomenti nazionali e internazionali, gli articoli più frequenti su vari registi di cult italiani (Sergio Corbucci, Lucio Fulci, Aldo Lado, Umberto Lenzi, Enzo G. Castellari, Sergio Martino, Fernando Di Leo, Ruggero Deodato, Joe D’Amato). Qui sono state e vengono pubblicate interviste a molti cineasti italiani, e alcuni di loro stessi hanno contribuito alla rivista con ricordi, osservazioni, note o glosse diverse.

Nel corso degli anni la rivista ha sviluppato un’ampia cerchia di collaboratori stabili ed esterni, nonché di noti storici ed pubblicisti del cinema italiano come Roberto Poppi, Marco Giusti, Stefano Della Casa, Antonio Bruschini, Gaetano Mistretta, Alberto Pezzotta, Gianluca Castoldi, Mauro Gervasini e tanti altri. Nocturno è diventato nel tempo un periodico cult e molto ricercato da lettori e appassionati, nel quale chi è interessato ai generi popolari trova i propri argomenti preferiti. Dal punto di vista della storia del cinema, particolarmente preziose sono le lunghe e approfondite interviste a personaggi del cinema popolare italiano nonché i testi degli stessi registi, che descrivono il proprio lavoro e le esperienze personali nel settore cinematografico.

Zdroj / Fonte: Nocturno.



 

Oblíbené příspěvky