Vzpomínka na režiséra a přítele Alda Lada / Ricordo del regista e amico Aldo Lado

S Aldem Ladem (1934-2023) jsem navázal první kontakt v roce 2011, ve kterém jsme se také poprvé osobně setkali v Praze, kde natočil svůj první film La corta notte delle bambole di vetro (Krátká noc skleněných panenek, 1971) s lyrickou a disonantní hudbou Ennia Morriconeho. Během několika dlouhých hodin mi Aldo vyprávěl nejen o své tvorbě a osobních zkušenostech z italského filmového průmyslu, ale také o italské kinematografii, populárních žánrech a jiných tvůrcích. Právě na základě tohoto setkání se začala postupně rodit myšlenka na mou první italskou knihu, v níž jsem kromě Alda vyzpovídal také scenáristu a režiséra Ernesta Gastaldiho.

Tento rok byl symbolický, neboť v historických lokacích Aldova prvního filmu jsem se setkal nejen s jeho režisérem, ale také s hudebním skladatelem Enniem Morriconem, který zde měl svůj první český koncert. S Aldem jsme se později v roce 2014 znovu setkali v Miláně, kde proběhla prezentace mé knihy v knižním nakladatelství Bloodbuster Edizioni a které se zúčastnili její zakladatelé Manuel Cavenaghi a Daniele Magni a filmoví historici a publicisté Davide Pulici a Manlio Gomarasca z milánského periodika Nocturno. Zde jsem během příštích setkání poznal i další osobnosti z oblasti italského filmu, filmové historie i fanoušky a sběratele.

Během dlouhých let, kdy jsem byl s Aldem v pravidelném kontaktu, vzniklo mezi námi pevné přátelství a naše debaty se často vztahovaly i k italské kultuře obecně mimo rámec filmu. Aldo byl vždy otevřený a přístupným k jakýmkoliv tématům a byl také velmi vstřícný a přátelský vůči svým fanouškům a obdivovatelům. Mnohé jeho filmy se staly nejen mezinárodně úspěšnými, ale v průběhu let i sběratelsky vyhledávanými a kultovními. Často mi vyprávěl o jeho spolupráci s Enniem Morriconem, který se mi během našeho druhého setkání v Praze v roce 2015 osobně svěřil, že skládání hudby k Aldovým filmům patřilo k jeho intenzivním zkušenostem.


České čtenáře odkazuji na můj text v časopisu Film a doba:

https://filmadoba.eu/sklenene-panenky-v-kafkovske-praze-popularni-zanry-v-tvorbe-alda-lada/?fbclid=IwAR31IwbX5uRuHK8oY3x1aFIbfAOQu4tYVwmDAHgYeAV-qmRrBM5MJe0ZBxk


Pro italské čtenáře přikládám odkaz na můj text z knižní publikace nakladatelství Bietti:

http://www.bietti.it/riviste/inland-n-92019-aldo-lado/orizzonti-sperimentali-delle-colonne-sonore-le-musiche-di-ennio-morricone-per-il-cinema-di-aldo-lado/


Setkání v Praze / Incontro a Praga (2011)

Nel 2011 ho avuto il primo contatto con Aldo Lado (1934-2023), nel corso del quale ci siamo anche incontrati di persona per la prima volta a Praga, dove ha girato il suo primo film La corta notte delle bambole di vetro (1971) con una musica lirica e dissonante di Ennio Morricone. Nel corso di lunghe ore, Aldo mi ha raccontato non solo del suo lavoro e delle esperienze personali dell’industria cinematografica italiana, ma anche del cinema italiano, dei generi popolari e di altri cineasti. È stato sulla base di questo incontro che gradualmente è nata l’idea del mio primo libro italiano, in cui, oltre ad Aldo, ho intervistato anche lo sceneggiatore e regista Ernesto Gastaldi.

Quest’anno è stato simbolico, perché nelle location storiche del primo film di Aldo ho incontrato non solo il suo regista, ma anche il compositore Ennio Morricone, che qui ha tenuto il suo primo concerto ceco. Io e Aldo ci siamo rivisti poi nel 2014 a Milano, dove c’è stata la presentazione del mio libro presso la casa editrice Bloodbuster Edizioni, alla presenza dei fondatori Manuel Cavenaghi e Daniele Magni e degli storici ed pubblicisti del cinema Davide Pulici e Manlio Gomarasca del periodico milanese Nocturno. Qui, nei successivi incontri, ho avuto modo di conoscere altre personalità del cinema italiano, della storia del cinema, nonché appassionati e collezionisti.

Durante i lunghi anni in cui sono stato in contatto regolare con Aldo, tra noi si è sviluppata una forte amicizia e i nostri dibattiti erano spesso legati alla cultura italiana in generale al di fuori del cinema. Aldo è stato sempre aperto e disponibile su qualsiasi argomento ed è stato anche molto accogliente e amichevole con i suoi fan e ammiratori. Molti dei suoi film non solo hanno avuto successo a livello internazionale, ma nel corso degli anni sono anche diventati spettacoli di cult ricercati da parte dei collezionisti. Aldo mi raccontava spesso della sua collaborazione con Ennio Morricone, il quale personalmente mi confidò durante nostro secondo incontro a Praga nel 2015 che comporre musica per i film di Aldo appartenevano tra le sue intense esperienze.


Rimando i lettori cechi al mio testo sulla rivista Film a doba:

https://filmadoba.eu/sklenene-panenky-v-kafkovske-praze-popularni-zanry-v-tvorbe-alda-lada/?fbclid=IwAR31IwbX5uRuHK8oY3x1aFIbfAOQu4tYVwmDAHgYeAV-qmRrBM5MJe0ZBxk


Per i lettori italiani c’è disponibile mio testo dal libro della casa editrice Bietti:

http://www.bietti.it/riviste/inland-n-92019-aldo-lado/orizzonti-sperimentali-delle-colonne-sonore-le-musiche-di-ennio-morricone-per-il-cinema-di-aldo-lado/

 

Setkání v Miláně / Incontro a Milano (2014)



Oblíbené příspěvky